dinsdag 2 januari 2018

Gelukkig Nieuwjaar!!

Allereerst een geweldig, gezond, mooi, fijn, waanzinnig, fantastisch, lief, gezellig en creatief 2018!!
En wat is er nu mooier om te beginnen met een Bullet Journaal oftewel een Bujo. 

Wat is een bujo?
Een bujo is een combinatie van een dagboek, agenda, lijstjes, notitieboekje, 
aantekenboekjes, tekenen en schilderen. 
Dus eigenlijk alles wat JIJ er in wilt maken.
De man die het bekend heeft gemaakt is Ryder Caroll. 
Hij heeft er een systeem van gemaakt wat voor iedereen haalbaar is te gebruiken.
Maar onthoud: het blijft jouw boekje en jij bepaalt wat je er in zet. 
Hoe je het gebruikt en wat je ermee doet.
Alles is goed!

Wat heb je nodig voor een bujo?
Als eerste een boekje. Er bestaan speciale bullet journals
Sommige zijn helemaal blanco, andere hebben lijntjes of ruitjes 
en er zijn er ook met puntjes (dotted). 
Deze zijn handig omdat je dan geen liniaal hoeft te gebruiken.
Dan wat schrijfgerei: hierin is alles goed. Gebruik de materialen die jij prettig vindt.
De een zweert bij dit, de ander bij dat.
Ik gebruik al jaren micronpennen. Ik vind ze heerlijk.
Een potlood en een goede gum zijn ook erg prettig. 
Dan kun je nog kleurtjes gebruiken: 
kleurpotloden, stiften, ecolinepennen, en alles wat JIJ wilt gebruiken. 
Alles mag!!

Ik hou al jaren een bujo bij.
De ene keer wat minder dan de andere keer. 
Soms alleen als dagboek, soms als agenda. 
Ik heb er wat lijstjes in en soms een leuke quote of tekening.

Hieronder een compilatie van mijn bujo.
De agenda / maandoverzicht:

Het vooruitzicht voor 2018
Omdat ik nog lang niet alle maanden in mijn bujo heb getekend, maar soms wel afspraken voor verderop in het jaar maak, heb ik dit overzicht.
Later zet ik het dan in mijn maandoverzicht. 

Wat ik ook altijd maak is een jaaroverzicht.
Ik vind het gewoon leuk om zo alle dagen te zien en wanneer welke datum op welke dag valt. 

Je ziet misschien al dat mijn stijl erg strak en sober is. Dat hoeft niet. Je kunt ook met kleurtjes, stiften en verf werken. Net hoe jij het wil maken.

Het is wel handig om met een index te beginnen. 
De meeste bujo's en boekjes hebben geen paginanummering.
Hierin kun je makkelijk terug zoeken wat je gemaakt hebt.

En nummer dan je pagina's :) 

Wat ik ook leuk vindt, is om met een klein tekeningetje aan te geven hoe het weer is geweest.

Af en toe hou ik bij wat ik gegeten heb.

Dit is een weekoverzicht, maar beviel toch niet helemaal. Daarom nu in januari wat anders.


Natuurlijk hou ik mijn workshops bij :) 

Ik ga regelmatig naar de bios. Leuk om later te zien waar ik allemaal heen ben geweest. 

Sommige mensen maken een key/ sleutel.
Hier kun je icoontjes inzetten die aangeven of je de dingen gedaan hebt die je wilde doen.
Ik gebruik het zelf niet, maar vond de tekening zo leuk. 

Google maar eens op bullet journal en er gaat een wereld voor je open.
Maar onthoud: Het is jouw bujo en alles mag!!

Misschien heb ik je aangezet tot het beginnen van een bujo. Begin er lekker mee en laat je niet gek maken door alle perfectionisten. Doe wat jij wilt en maak er voor jezelf wat leuks van.
Niets moet en alles mag :)

Heb je nog vragen, schroom niet om deze te stellen.
Heel veel plezier!!

En maak van 2018 een feestje!
Groetjes Joan


8 opmerkingen:

  1. Wat leuk Joan. Ik heb geen billet Journal maar een agenda met losse vullingen. Ik houd daar ook van alles in bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Mirjam, wat leuk! Het is toch eigenlijk dan ook een soort van bujo. Het is wat jij er van maakt.

      Verwijderen
  2. Leuk gedaan, en weer nieuwe ideeën opgedaan. Dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf dat jij een Bullet Journal bij houdt Joan.
    Zelf wel aan gedacht om mee te beginnen, maar ik ben bang dat door tijdgebrek ik hooguit 1 maand kan verwerken en dat ie daarna weer vergeten wordt om bij te houden.
    Maar door je duidelijke uitleg ga ik nu toch weer twijfelen om te beginnen. ;-)
    Volgens mij is een BuJo ook heel geschikt om met stempels en inkt in te werken....Hmmmm
    toch nog eens goed over nadenken. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hella, is leuk om te doen hoor en ik sla ook weleens een week of maand over hoor.
      Neem de tijd die je er voor wil gebruiken. Niets moet, alles mag en hij is van jou :)

      Verwijderen

We vinden het leuk wanneer je een reactie achter laat op onze inspiratieposts voor jou.