vrijdag 29 april 2016

Je bent een schat

Koningsdag is alweer voorbij en volgende week zondag
mogen we onze moeders in het zonnetje gaan zetten,
vanwege moederdag!
Voor iedereen die wat inspiratie nodig heeft, deze kaart is eenvoudig te maken
en zal door veel moeders leuk gevonden worden.


Wat heb je nodig:

Stuk wit stempelkarton van 13,5 x 9 cm(Neenah Classic)
Distressinkt: 3 kleuren van licht naar iets donkerder
Ik heb gebruikt: Tea Dye, Barn Door en Candied Apple
Stempel van een bloem oid. ik gebruikte de paardebloem van Crafters Companion: 
Een lieve tekst: Je bent een Schat! van Leuke Stempels 001
Een paar stukjes schilderstape paars(action)
Stuk zwart papier om te matten en
Cardstock passend bij de kleur inkt die je gebruikt hebt.


Leg je stempelkarton voor je en leg hier overheen je template van The Crafters Workshop.
Zorg dat deze goed recht op je stempelkarton ligt en dat je aan alle zijden de gelijke afstand van vakjes hebt! Dan plak je met het paarse schilderstape je template vast.
Ik zorg dat ik 3 rijen vakjes op mijn stempelkarton zie en ongeveer 1 rij van onderen en 1 rij aan de zijkant wit hou.( aan de bovenkant hou je iets meer ruimte wit vrij)
Tip:
Ik plak het schilderstape altijd 1 keer op mijn broek en daarna op m'n werk, zo weet ik zeker dat het stempelkarton niet aan de schilderstape blijft hangen bij het verwijderen van de tape.


Dan ga je licht sponzen met je lichtste kleur distressinkt, in mijn geval Tea Dye.

Daarna neem je je middelste kleur( bij mij is dat: Barn Door) en ga je alleen de onderste helft van je vakjes licht kleuren.
Dit is wel een precies werkje, maar met een klein hoekje van je inktblendingtool lukt dat best!


Nu neem je je donkerste kleur distressinkt ( bij mij Candied Apple)
en een stukje maskertape of een memoblaadje.
Nu werk je van links naar rechts en je laat je eerste rij vakjes van boven naar beneden open, maar dekt de tweede rij af met je maskertape. En je kleurt met de inktblendingtool de rechterkant van de vakjes licht met de Candied Aple. Als je eerste rij klaar is, schuif je je maskertapeblaadje een rij naar rechts op en herhaalt  de vorige stap.
Zo werk je elke rij van links naar rechts af ...



Je ziet dat je zo in elk vakje rechtsonder meer donker hebt en linksboven een mooie lichte kleur.
Als je tevreden bent mag je je schilderstape voorzichtig verwijderen en ook je template van je werk halen.

Ik heb in eerste instantie op een iets groter stuk stempelkarton gewerkt en later op maat gesneden, maar ik denk dat het makkelijker werkt als je gelijk je stempelkarton op 13,5 x 9 cm hebt.

Nu stempel je je bloem, in mijn geval de paardebloem, met zwarte stazon. En de tekst stempel je met behulp van een stempelliniaal mooi recht op je werk.
TIP:
Als je zeker wilt weten dat je je tekst niet onderste boven stempelt, zet dan een pijltje op de achterkant van je stempel op de EZ-mount. Mijn pijltjes wijzen altijd naar boven...als je dat weet, dan staat je stempel altijd goed om.



Nu kun je je kaart gaan matten op zwart papier.
Sinds ik de mini perfect layers heb ontdekt, kan ik heel makkelijk een recht randje(mat) om mijn gestempelde werk maken. Waarna je je kaart op de cardstock kunt plakken. Deze cardstock kies je natuurlijk in de kleur die je in je kaart hebt gebruikt, in mijn geval is dat rood geworden.
Klaar is de kaart.


Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren.
Ikzelf was voor deze kaart geïnspireerd door een workshop jaren geleden heb gevolgd tijdens de artjourney dagen. Maar het blijft een leuke eenvoudige techniek.

En natuurlijk kun je de achtergrond ook maken met de mini Circle Grid template.
En met andere kleuren distressinkt(Mustard Seed, Evergreen Bough en Peacock Feathers) en een 
vlinder(van PaperArtsy HP1506EZ) krijg je een heel andere kaart, die op exact dezelfde manier gemaakt is.



Tot snel.

groetjes,
Hella








7 opmerkingen:

  1. 't blijft een leuke techniek. De kaarten zijn mooi geworden Hella.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze allebei erg mooi. De eerste heeft mijn voorkeur, vind de de vierkantjes iets leuker dan de rondjes.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow prachtig gemaakt met de vierkantes en de rondjes zijn zeker zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohwieeee... wat zijn deze kaartjes leuk... en eigenlijk ook zo gemaakt.. en ja... hier een fan van stencils... dus deze stencils staan direct op mijn verlanglijstje...lol....:)))
    Groetjes Aletta

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke leuke kaarten en een heldere duidelijke uitleg. Dit ga ik zeker eens probberen.
    Grtz Janette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke kaarten en een duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen

We vinden het leuk wanneer je een reactie achter laat op onze inspiratieposts voor jou.